۱۳۹۰ اردیبهشت ۳, شنبه

ابراز نگرانی از ازدواج دختران افغان در سنين پايين

به گزارش خبرگزاری یونیسف، کودکان افغان تحت بدترین شرایط در سطح جهان زندگی می کنند. “دانیل توُله”، نماینده یونیسف در افغانستان ضمن بیان این مطلب به خبرگزاری یونیسف، گفت که سی سال جنگ حتی بقای صرف را برای این کودکان دشوار کرده است و افزود که طی دیداری از یک اقامتگاه زنان، دختر 9 ساله ای را دیده است که به اجبار همسر مردی بسیار مسن‌تر از خود شده است. طبق آمار یونیسف، تنها در سال 2009، 43 درصد از زنان 20 تا 24 ساله کنونی، در سن کمتر از 18 سال به شوهر داده شده‌اند. شوهران این دختران حداقل دو برابر آن‌ها سن دارند و آن‌ها را مجبور به آمیزش جنسی می‌کنند. طبق آمار سال 2008 یونیسف، یک سوم کودکان افغان پیش از رسیدن به 5 سالگی دچار مرگ و میر می‌شود.


از سوی دیگر مديکا مونديال که يک موسسه آلمانی مدافع حقوق زنان است از ميزان ازدواج دختران در سنين پايين در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. ارزيابی های اين موسسه نشان می دهد که شمار زيادی از دختران افغان در سنين کمتر از شانزده سال و حتی گاهی در سنين 9 و 10 سال ازدواج می کنند و يا وادار به ازدواج می شوند. اين موسسه با بررسی يکی از بيمارستانهای بزرگ شهر کابل به اين نتيجه رسيده است که 24 درصد زايمانها در اين مرکز درمانی، متعلق به مادران زير 19 سال است.


همچنين ارزيابي ها از يک دبيرستان دخترانه در پايتخت افغانستان نیز نشان داده است که ده درصد دانش آموزان اين مدرسه، يا متاهل بوده اند و يا دوران نامزدی را سپری می کرده اند. موسسه با ارائه تحقيقاتی پيرامون وضعيت سنی ازدواج دختران افغان قصد دارد تا اين مشکل را در سطحی وسيع مطرح کند و پيرامون راههای حل آن بررسی هايی را انجام دهد
یکی از کارمندان موسسه مديکا مونديال، در همایشی که به منظور بررسی وضعيت ازدواج دختران در سنين پايين داير شده بود گفت که مساله ازداج دختران در سنين پايين در افغانستان مشکلی سرتاسری و جدی است. خانم بهگام گفت که علی رغم اينکه سن قانونی ازدواج برای دختران در افغانستان 16 سال است، اما تاکنون با پديده ازدواج دختران در سنين پايين که پيامدهای سختی را برای آنان دارد، هيچ برخوردی نشده است.

همچنين رييس موسسه مديکا مونديال گفت که اين موسسه با ارائه تحقيقاتی پيرامون وضعيت سنی ازدواج دختران افغان قصد دارد تا اين مشکل را در سطحی وسيع مطرح کند و پيرامون راههای حل آن بررسی هايی را انجام دهد. او گفت که موسسه مديکا مونديال نتوانسته است به دلیل عدم ثبت ازدواج در مراکز اداری افغانستان آمار دقيقی پيرامون سنين ازدواج در افغانستان تهيه کند.


افغانستان از جمله کشورهايی است که بالاترين آمار مرگ و مير مادران در آن ثبت شده و برخی تحقيقات نشان می دهد که دليل بخش قابل توجهی از اين مرگ و ميرها ازدواج در سنين پايين است। موسسه مديکا مونديال که به فعاليتهای بشر دوستانه در امور زنان می پردازد از سال 2002 فعاليتش را در افغانستان آغاز کرده است.

از وبلاگ جهان زن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر