۱۳۹۴ اسفند ۱۳, پنجشنبه

روز جهانی بلندخوانی گرامی باد!


شماره ( 217) چهارشنبه ( 20 ) حوت ( 1393) / ( 11) مارچ ( 2014)
الفبا به صدای بلند
هر ساله نخستین چهارشنبه ی ماه مارچ روز جهانی بلندخوانی نامگذاری شده است تا اهمیت بلندخوانی و سهیم شدن داستان ها با یکدیگر را یادآوری کند.
این روز به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان سرتاسر جهان انگیزه می دهد تا قدرت واژه ها را در قالب بلندخوانی قصه‌ها جشن بگیرند و گروهی از افراد کتابخوان را تشکیل دهند که در برنامه ی بلندخوانی به جهان نشان می‌دهند که سوادآموزی حق هر فرد است و همه باید از آن بهره‌ مند باشند.
این روز از سال ۲۰۱۰ به ابتکار سازمان ناسودبر LitWorld روز جهانی بلندخوانی نامیده شده است. هدف و ماموریت این سازمان ایجاد تغییر مثبت و پایدار در دنیا از طریق توانمندسازی نسل جوان است تا بتوانند زندگی خود را بر پایه استقلال، امید و شادی بسازند. پم آلین، آموزگار و نویسنده سرشناس در سال ۲۰۰۷ پس از این که از منطقه ای فقیرنشین در نایروبی دیدار کرد، این سازمان را تاسیس کرد و جنبشی را به راه انداخت که بر این باور استوار است که سوادآموزی حق هر انسانی است.
روز جهانی بلندخوانی فرصتی را برای اعضا این سازمان فراهم می کند تا افراد دیگر را به جمع خود دعوت کنند و پیام‌های این سازمان را به باقی جهان برسانند. بیش از یک میلیون نفر از بیش از ٨٠ کشور دنیا در برنامه روز جهانی بلندخوانی شرکت می کنند و بیش از ٣١ میلیون نفر را به صورت آن لاین پوشش می دهد. رشد این جنبش از سوی سازمان های ترویجی مانند مروجان دبلیو آر صورت گرفته است که یک گروه مروج کتابخوانی هستند که در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.
این سازمان همچنین در سایت خود به مناسبت این روز ابزارهایی را مانند دستنامه های گوناگونی از جمله بلندخوانی در صنف درس، بلندخوانی در خانه و کتابی تصویری برای بلندخوانی را در دسترس همگان قرار داده است.
بلندخوانی شیوه ای کارآمد برای برانگیختن عشق و علاقه به خواندن در کودکان است. پژوهش ها نشان می دهند که اگر روزانه برای کودکان بلندخوانی شود از نظر سواد دوازده ماه جلوتر از همسالان خود خواهند بود و اگر در هفته سه تا پنج بار کتاب برایشان خوانده شود شش ماه جلوتر از بقیه دانش آموزان خواهند بود.Ÿ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر