۱۳۹۴ خرداد ۱۹, سه‌شنبه

کــــودک آزاری عاطفــــی

 

ژوئن 9, 2015
شماره ( 230) چهارشنبه (20) جوزا (1394) / (10) جون ( 2015)
11247720_484638641698416_552965687707631948_n
خیلی از آدمها گمان می کنند فقط لت و کوب، کودک آزاری محسوب می شود و امروزه در جامعه، خوشبختانه خانواده های زیادی می دانند که نباید فرزندشان را تنبیه بدنی کنند اما در مورد کودک آزاری عاطفی، اطلاعات کافی ندارند .
به طور کلی می توان کودک آزاری را اینگونه تعریف کرد :
«مجموعه رفتارها یا گفتارهایی که انجام دادن یا انجام ندادنشان باعث وارد شدن نوعی آسیب عاطفی ، فیزیکی به کودک شود و این احساس را در او به وجود آورد که خوب و دوست داشتنی و مورد احترام نیست و ناخواسته است .”
آمارها نشان می دهد ۷۰ درصد آزارهایی که به کودکان از نظر عاطفی و جسمی وارد می شود، از سوی غریبه ها نیست و در چارچوب خانواده و به وسیله مراقبان و افراد نزدیک اتفاق می افتد .
مصادیق عاطفی کودک آزاری
تو را نمی خواستم:
ما موارد متعددی را می بینیم که والدین یا یکی از آنها مثلا به فرزند۶ – ۷ ساله شان می گویند ما نمی خواستیم تو به دنیا بیایی و مادرت اتفاقی تو را باردار شد و گرنه همین دو تا بچه برایمان کافی بود .البته حالا خیلی دوستت داریم .
برخی مادرها هم به محض بروز مشکلی با همسرشان ، به کودک می گویند اگر تو نبودی ، حتی یک روز هم با پدرت زندگی نمی کردم !
این حرف ها احساس زیادی و ناخواسته بودن شدیدی به کودک می دهد و فکر می کند وجودش در این دنیا ناخواسته بوده یا باعث رنج مادرش شده است و اگر او به دنیا نمی آمد ، والدینش می توانستند زندگی راحت تری داشته باشند .
گاهی هم پدر یا مادر به بچه می گویند ای کاش تو هیچ وقت به دنیا نمی آمدی یا خیلی وقت ها می شنویم به کودک می گویند :
«کی می شود من بمیرم و از دست تو راحت شوم !…»
سختی به خاطر تو :
پدر و مادری که مدام به فرزندشان می گویند من به خاطر تو از تمام خوشی ها و تفریحات چشم پوشی کرده ام ، او را آزار می دهند.
همه ما می دانیم وظیفه نگهداری و مراقبت از بچه ها بر عهده والدین است و هر آنچه برای فرزندشان انجام می دهند جزو وظایفشان است.
این اصولی نیست که در این راه خود را از تمام لذت ها ، تفریح ها و ارتباط ها محروم کنند و اگر به دلیلی مجبور به انجام این کار هستند، بیان آن کار درستی نیست و مصداق کودک آزاری است .
به اسم صدا نزدن کودک :
متاسفانه برخی پدر و مادر ها فرزندشان را با عبارت ها و واژه هایی مثل :
» هی بچه «، «هی پسر»، «هی دختر» و… صدا می زنند. برخی هم ناسزایی چاشنی این لقب می کنند .
انتخاب نامی نامناسب
یکی از مصادیق کودک آزاری عاطفی که خیلی ها از آن غافلند این است که نامی را روی کودک بگذاریم که بالقوه پتانسیل این را داشته باشد که دوستانش در مدرسه یا اطرافیان آن را تمسخر کنند .
گاهی اسمهایی برای کودکان انتخاب می شود که بسیار قدیمی و مهجور هستند و باعث می شوند همیشه از داشتن آن احساس سرافکندگی کنند .
مقایسه کودک با دیگران :
برخی فکر می کنند این کار باعث پیشرفت و الگو برداری کودک می شود ولی این کار فقط احساس خودکم بینی را به کودک می دهد و این احساس را به کودک می دهد که از نظر والدینش دوست داشتنی نیست .
تنبیه سکوت :
قهر کردن پدر یا مادر که به آن تنبیه سکوت می گویند و قطع رابطه کلامی به مدت چند ساعت تا چند روز با کودک به نشانه دلخوری، آسیب شدیدی به او می زند .Ÿ
گردآوری: مریم عطاریان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر