۱۳۹۲ خرداد ۱, چهارشنبه

روز بین المللی خانواده ها مبارکباد!

شماره 125/ چهارشنبه اول جوزا 1392/ 22 می 2013
گردآورنده: بابک سیاووش

پیشینه
در دهه 1980 میلادی، مسائل مربوط به خانواده به عنوان یکی از موضوعات بسیار اساسی در کانون توجهات سازمان ملل متحد قرار گرفت. در سال 1983، شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در بیست و هشتمین نشست سالانه خود بر اساس توصیه کمیسیون توسعه اجتماعی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه (1983/23) بر نقش خانواده در روند توسعه تاکید ورزید. در این قطعنامه از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته شده بود که به منظور “افزایش آگاهی در میان تصمیم گیرندگان و عموم مردم در باره مشکلات و نیازهای خانواده ها، و همچنین راه های موثر برآورده ساختن این نیازها” اقدامات لازم و ضروری را به اجرا در آورد. در پی این اقدام، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 1985/29 در روز 29 می 1985، از مجمع عمومی دعوت به عمل آورد که با در نظر گرفتن جمله یا عبارتی مانند “خانواده در فرایند توسعه”، در صورت امکان از دبیر کل سازمان ملل بخواهد فرآیند توسعه آگاهی رسانی جهانی در مورد مسائل مربوط به خانواده را سرعت بخشد.
تصویب قطعنامه های سازمان ملل متحد
دو سال پس از این اقدام، مجمع عمومی ملل متحد با صدور قطعنامه 42/134 به تاریخ 7 دسامبر 1987 از “تمامی کشورهای عضو خواست دیدگاه ها و پیشنهادات خود را به منظور صدور بیانیه ای برای برسمیت شناختن سال بین المللی خانواده به این نهاد ارائه دهند. در این قطعنامه همجنین از “دبیر کل سازمان ملل متحد” خواسته شده بود که طی چهل و سومین نشست سازمان ملل گزارش جامعی از نظرات و طرح های پیشنهادی کشورهای عضو تهیه کرده و تسلیم مقامات مربوطه کند. این گزارش همچنین باید در برگیرنده تاریخی مشخص برای اعلام سال بین المللی خانواده و همچنین راه کارهای مناسب به منظور بهبود موقعیت و رفاه خانواده ها و افزایش سطح همکاری های بین المللی در این زمینه می بود. گفتنی است تمامی این تلاشها در چارچوب همکاریها و فعالیتهای بین المللی، و به عنوان بخشی از تلاش های جامعه جهانی برای پیشبرد پیشرفت و توسعه اجتماعی تدوین می شد. سرانجام و پس از تلاشهای فراوان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 44/82 به تاریخ نهم دسامبر 1989 — این سال را به عنوان سال بین المللی خانواده تصویب کرد.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیام امسال خود به مناسبت روز بین المللی خانواده چنین گفت: ” این خانواده ها هستند که انسجام جوامع را حفظ می کنند، و روابط میان- نسلی تداوم این میراث را در طول زمان تضمین میکند. روز بین المللی خانواده در امسال فرصت مناسبی برای گرامیداشت ارتباطات میان همه اعضای صورت فلکی است که واحد خانواده را تشکیل میدهد. این روز همچنین فرصتی است برای تفکر در مورد اینکه خانواده ها چگونه تحت تاثیر روند اجتماعی و اقتصادی قرار میگیرند و اینکه پاسخ ما به منظور تقویت نهاد خانواده چه خواهد بود.” گفتنی است روز بین المللی خانواده الهام بخش انجام اقدامات گسترده ای در سطح بین المللی بوده است. برگزاری نشستهای آگاهی رسانی، کنفرانس های کارشناسی و عمومی، پخش برنامه های زنده تلویزیونی و رادیویی، انتشار مقالات گوناگون در روزنامه ها، و همچنین برنامه های فرهنگی متنوع از جمله اقدامات سازمان یافته ای است که پیرامون این روز انجام میشود. موضوع امسال روز بین المللی خانواده “پیشبرد یگانه سازی اجتماعی و اتحاد میان-نسلی است. «همچنین بر اساس داده های سازمان ملل متحد، 52 درصد از زنان جهان در بازار کار فعال هستند. روند گسترده در خانوارهای کوچکتر حاکی از آن است که بستگان کمتری قادر به مراقبت از کودکان و سالمندان هستند، و مادر و پدرانی که به کار اشتغال دارند به سختی می توانند از عهده مسئولیت های خانوادگی برآیند. سازمان ملل دولت ها و بخش های خصوصی را تشویق می کند تا راهکارهایی را در جهت ایجاد فرهنگی سازگارتر با خانواده در محیط کار، در نظر بگیرند. این رویکرد شامل سیاست هایی می شود که مزایای مرخصی برای پدر و مادران، ساعات کار انعطاف پذیر، و مراقبت با کیفیت بالا و هزینه کم از کودکان را در بر می گیرد. سازمان ملل متحد همچنین مردها را تشویق می کند تا وظایف خانگی بیشتری را پذیرا شوند.Ÿ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر