۱۳۹۰ بهمن ۲۴, دوشنبه

آنانيكه اطفال را هيزم جنگ ميسازند

اتحادیه اروپا نسبت به ادامه سرباز‌گیری از کودکان در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرده است.
در اعلامیه ای که اتحادیه اروپا در دهمین سالروز منع سربازگیری کودکان منتشر کرده، آمده است که شرایط جنگی در افغانستان، کودکان را با تهدیدهای جدی روبرو کرده است.
موضوعات مرتبطجامعه افغانستان در این اعلامیه آمده که هم دولت افغانستان و هم سایر جناح های درگیر در خشونتها، باید به حقوق کودکان احترام داشته و از آنها در درگیری های نظامی استفاده نکنند.
افغانستان در بیش از چهل سال اخیر درگیر خشونتهای نظامی بوده است.
بیش از سی سال جنگ داخلی و حدود ده سال جنگ میان طالبان و نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان، زمینه را برای حضور گسترده کودکان در صفوف جنگی فراهم کرده است.
یگاودس اوساکاس، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در اعلامیه ای که منتشر کرده، گفته است: "در افغانستان، ما شاهد ادامه استخدام کودکان به عنوان جنگجویان هستیم و همچنین می بینیم که کودکان (در اثر خشونتها) کشته می شوند، معلول می شوند، مورد تجاوز قرار می گیرند و یا با آزار جنسی روبرو می شوند."
آقای اوساکاس می افزاید: "اتحادیه اروپا عمیقا در مورد وضعیت کودکانی که از خشونتهای نظامی در افغانستان متاثر می شوند، نگران است و از دولت افغانستان و سایر جناح های درگیر می خواهد تا به حقوق کودکان احترام داشته و از هر راه ممکن، اطمینان حاصل کنند که کودکان دیگر قربانی خشونت های نظامی نمی شوند."
در اعلامیه اتحادیه اروپا همچنین آمده است که حمله به مکاتب و بیمارستان ها در افغانستان بر وضعیت کودکان تاثیر گذاشته و باعث می شود تا خدمات انسانی به آنها فراهم نشود.
کودکان مسلح
در افغانستان آمار دقیقی در مورد تعداد کودکانی که در صفوف نیروهای مسلح قرار دارند، در دست نیست. اما گزارش نهادهای حقوق بشری، از حضور نسبتا زیاد کودکان و نوجوانان در ترکیب گروه های مسلح در افغانستان حکایت دارد.
گزارشها حاکی است که طالبان و سایر مخالفان مسلح دولت افغانستان، از کودکان حتی به عنوان بمبگذار انتحاری استفاده می کنند و عملا به کودکانی که استخدام کرده اند شیوه های جنگی و روش های اجرای حملات انتحاری را آموزش می دهند.
همزمان با این، برخی گزارشها از حضور کودکان در صفوف نیروهای طرفدار دولت افغانستان، به شمول پلیس محلی نیز حکایت دارد.
وزارت داخله (کشور) افغانستان اما در جواب به اعلامیه اتحادیه اروپا گفته است که استخدام کودکان در نیروهای پلیس این کشور کاملا متوقف است.
صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت به بی بی سی گفت که در دو سال اخیر، مبارزه با استخدام کودکان در صفوف نیروهای امنیتی، از برنامه های مهم این وزارت بوده است.
او گفت که در حال حاضر، کودکان در صفوف نیروهای پلیس حضور ندارند.
با این حال، برخی از فعالان حقوق بشر باور دارند که نبود سیستم منظم و معتبر برای تثبیت سن در افغانستان، این احتمال را بوجود می آورد که کودکان، به عنوان افراد بالای سن هجده، در صفوف نیروهای پلیس استخدام شوند.
بي بي سي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر