۱۳۸۹ بهمن ۱۶, شنبه

جنگ و استفاده ابزاری از کودکان در خشونتها

راديو فرانسه : نیروهای ناتو و افغان می گویند شماری از نوجوانان و کودکان افغان بعنوان داوطلبان حملات انتحاری و یا با تحریک طالبان و در بدل پول، به جنگ با این نیروها می پردازند و کشته می شوند. این در حالی است که جذب نوجوانان برای خدمت سربازی در ارتش افغانستان نیز یکی از مواردی است که در این کشور بمشاهده می رسد.
یک گزارش منتشر شده از جانب سازمان ملل متحد در سال 2010 استفاده طالبان از نوجوانان و کودکان افغان در جنگ را مورد نکوهش قرار داده و می گوید طالبان از این نوجوانان برای انجام حملات انتحاری و یا جاسازی ماین های کنار جاده استفاده می کنند.
در همین حال سرویسهای اطلاعاتی افغان نیز گزارش داده اند که در 9 ماه گذشته، نزدیک به 80 در صد داوطلبان حملات انتحاری گرفتار شده توسط آنان نوجوانانی بوده اند که بین 13 تا 17 سال و در مواردی حتی 12 سال عمر داشته اند.
خبرگزاری فرانسه می گوید به نظر می رسد تعداد نوجوانانی که در جنگهای رویاروی با نیروهای ناتو و افغان شرکت دارند بیشتر از نوجوانان داوطلب حملات انتحاری است.
مایکل کین، یک فرمانده آمریکایی مستقر در ولایت قندهار در جنوب افغانستان در تائید این گزارشها می گوید در جریان جنگ با طالبان، با جوانانی روبرو شده است که بیشتر از 15 یا 16 سال عمر ندارند. وی با ناراحتی می گوید جنگیدن با این نوجوانان برای او خیلی درد آور است.
بگفته این افسر آمریکایی، این نوجوانان بدلیل ناآگاهی، و برای بدست آوردن پول در برابر نیروهای بین المللی و افغان می جنگند.
یک افسر دیگر ناتو در کابل می گوید در جریان حمله این " کودکان جنگجو" به نیروهای ناتو، آنان هیچ چاره ای بجز اینکه به کشتن این نوجوانان اقدام کنند، ندارند در غیر آن بدست این نوجوانان کشته خواهند شد.
خبرگزاری فرانسه از قول یک افسر کانادایی که مسئولیت نگهداری از زندانیان طالبان در ولایت قندهار را بعهده دارد می گوید بیشتر کسانی که نزد او زندانی هستند کودکان یا نوجوانانی هستند که در کندن یا حفر کردن جاده ها برای جاسازی ماین ها، دست داشته اند.
این افسر کانادایی می گوید بیشتر کودکان زندانی، بدلیل عدم موجودیت یک سیستم قضایی موثر در افغانستان دوباره آزاد می شوند زیرا هیچکس در افغانستان نمیداند چگونه باید با این نوجوانان برخورد کرد.
خبرگزاری فرانسه می گوید با این حال مواردی وجود دارد که شماری از این نوجوانان در زندانهای نیروهای افغان و یا نیروهای بین المللی از جمله در زندان گوانتانامو، نگهداری می شوند.
این در حالی است که جذب نوجوانان برای خدمت سربازی از جانب ارتش افغانستان نیز یکی از مواردی است که در این کشور بمشاهده می رسد.
سازمان ملل متحد نبود یک سیستم کارآمد ثبت شناسنامه ها در افغانستان و سهولت هایی که برای دستکاری در سن وسال افراد دراین شناسنامه ها وجود دارد را یکی از دلایل استخدام نوجوانان در ارتش می داند.
هفته گذشته، دولت افغانستان اعلام کرد قراردادی را با سازمان ملل متحد به امضا رسانده است که بر مبنای آن این کشور استخدام کودکان و نوجوانان در ارتش و نیروهای امنیتی این کشور را ممنوع قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر