۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

بعضی بازی های زمستانی اطفال

گردآوری و نگارش: احمد کاووس سیاووش
با رسیدن فصل زمستان و ریزش برف اطفال در شهر کابل اکثراً مصروف بازی های ذیل میباشند:
1- برف جنگی
بازی برف جنگی یکی از بازی های معروف میان اطفال در زمستان میباشد که اطفال این بازی را به شکل گروهی و انفرادی انجام میدهند، البته در این بازی هر کس یا گروهی که توان گرفتن برف و زدن گروه یا فرد مقابل با آن را نداشت بازنده محسوب میشود.
2- یخمالک
یکی دیگر از بازی های زمستانی اطفال یخمالک میباشد که در این بازی نخست اطفال برف را با لغزیدن و آب ریختن روی آن به شکل یخ تبدیل کرده و بعداً روی آن به یخمالک زدن به شکل ایستاده، نشسته و یا روی کاسه میپردازند، در ولایات با نعلین چوبی نیز یخمالک می زنند.
3- پلخمان جنگی
این بازی تقریباً مانند بازی برف جنگی میباشد اما تفاوت آن این است که در برف جنگی اطفال با دست هایشان اطفال دیگر را با برف میزنند در حالیکه در این بازی اطفال با پلخمان به سوی یکدیگر کلوله های برف را شلیک می کنند.
4- ساختن آدمک برفی
بعضی از اطفال بخاطر خوش گذراندن وقت خود در زمستان دست به ساختن آدمک های برفی میزنند، در این بازی اطفال دو کلوله توپ مانند برف را میسازند، یکی خورد و یکی بزرگ، کلوله کوچک بخاطر ساختن کله آدمک برفی و کلوله بزرگ بخاطر ساختن تنه آدمک برفی بکار میرود، اطفال اغلب چشم های آدمک برفی را از ذغال و بینی آن را از زردک میسازند.
5- برفی بردن
بعد از ریزش اولین دانه های برف اطفال آمادگی بخاطر بردن برفی به خانه همسایه های خود میگیرند، اطفال در اولین برف، یکمقدار برف را بطور مخفیانه با خود به خانه همسایه برده، به زیر صندلی آنها میگذارند و بعد از بر آمدن از خانه همسایه از فاصله دور صدا می زنند که «برفی به شما و میهمانی از ما» در این صورت صاحب خانه مجبور است تا برای اطفال برنده میهمانی ترتیب نماید، اما اگر برفی اطفال در درون خانه همسایه افشأ شد بازنده محسوب میشوند.
باید علاوه نمود که انواع بازی های زمستانی اطفال خیلی زیاد است و در هر منطقه نظر به منطقه دیگر تفاوت دارد که جمع آوری آنها کار زیاد میخواهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر