۱۳۹۴ تیر ۹, سه‌شنبه

راههای مقابله با ترس کودک

 

ژوئن 30, 2015
شماره ( 233 ) چهارشنبه ( 10 ) سرطان ( 1394) / ( 1) جولای ( 2015 )
قهر
برای مقابله با ترس کودک دو شیوه وجود دارد :
1- شیوه پیشگیری
2- شیوه کاهش ترس
1- شیوه پیشگیری: پیش از آنکه کودک در موقعیت ترسناک قرار گیرد آمادگی‌های لازم را به او بدهید.
– اگر احتمال می‌دهید کودکتان از صدای رعد و برق می‌ترسد، در یک روز طوفانی او را لباس بپو شانید و به حیاط یا با لکن ببرید و به او بگویید که حالا در آسمان برقی را خواهد دید و صدای بلندی را خواهد شنید و به این صورت با او بازی کنید.
– اگر حدس می‌زنید کودکتان از دندانپزشک می‌ترسد او را پیش از آنکه با دندانپزشک رو به رو شود آماده سازید اگر کودک باید برای مدتی در بیمارستان بستری شود او را از قبل آماده کنید.
– اگر خودتان از چیزی ترسیدید سعی کنید تا جایی که برایتان امکان دارد خود را کنترل کنید چون دلهره و اضطراب شما به کودک منتقل خواهد شد.
– هرگز نزد کودک از خطر احتمالی یا مکان وقوع حادثه ای صحبت نکنید.
2- شیوه کاهش ترس : چگونه می‌توان ترس او را از بین برد و یا کاهش داد؟
– هرگز کودک خود را به خاطر ترسش مسخره نکنید.
– او را مورد تهدید و سرزنش قرار ندهید.
– از گفتن جملاتی نظیر : خجالت آور است، تو دیگر بزرگ شده ای و… جداً بپرهیزید.
– با او درباره افراد شجاع صحبت کنید.
– نزد او از افراد ترسو انتقاد کنید و رفتار آنها را زشت بشمارید.
– تا جایی که می‌توانید او را به مهر و علاقه خودتان نسبت به او مطمئن سازید. او را از نظر بدنی و مزاجی تقویت کنید.
– علت ترس را بیابید.
– رفتار عاقلانه خونسردانه پدر و مادر در برخورد با شرایط خطرناک نمونه ای از رفتار صحیح در موقعیت‌های خطرناک را به کودک نشان می‌دهند بنابراین سعی کنید برای کودک خود الگوی مناسبی باشید.
ترس نوزادان :
نوزادان از صدای بلند و از دست دادن تعادل یاسطح اتکاء می‌ترسند و ترس خود را با جیغ و گریه جمع کردن دست و پا نشان می‌دهد به این ترس ها ترس‌های اولیه می‌گویند که به مرور زمان برطرف می‌شود.
ترسهای معمول کودکان :
در اغلب کودکان در سنین شش تا هشت ماهگی ترس از افراد بیگانه دیده می‌شود و ممکن است تا هجده ماهگی نیز ادامه یابد ولی با بالا رفتن سن کودک نوع ترسها نیز تغییر می‌کند.ترس از تاریکی و تنهایی و ترس از حیوانات بین دو تا پنج سالگی ظاهر می‌شود.
چرا ترس های گوناگونی در وقت خواب به سراغ بچه ی من می آید؟ چه کار کنم تا کودکم بتواند به ترس های شبانه ی خود فائق آید؟ چه طور می توانم بفهمم که ترس های شبانه ی کودکم غیرطبیعی است؟
وقتی چراغ ها خاموش می شوند، همه جا تاریک می شود. گاه این تاریکی بسیار ترس آور و وحشت انگیز است خصوصاً برای کودکانی که به تازگی در اتاق خودشان خوابیده و از مادرشان جدا می خوابند.
ترس از تاریکی به عنوان یک ترس طبیعی شناخته شده که همواره با نوع بشر همراه بوده است. انسان از همان نخستین ایام هنگام شب یا قرار گرفتن در تاریکی غارها گاه صدایی می شنید که منشأ اصلی آن را ندانسته و چون همه جا تاریک بود ترس از تاریکی به یک واکنش همیشگی در او تبدیل شد.بنابراین کودکان نیز گاه از تاریکی دچار هراس می شوند.
بزرگ‌ترین اشتباهی که والدین مرتکب می‌شوند، نامحترم دانستن ترس کودک از تاریکی و مسخره کردن اوست…Ÿ
انترنت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر