۱۳۹۳ دی ۲۳, سه‌شنبه

سرگـــرمی هــای منــاسب کـــودکان

 

ژانویه 14, 2015
شماره ( 209 ) چهارشنبه ( 24) جدی ( 1393) / ( 14) جنوری ( 2015)
نویسنده: نیلوفر اسعدی بیگی
کودکان از انرژی فوق العاده ای برخوردارند و به چیزهای گوناگون علاقه مند می شوند. اگر برای آنها فعالیت های سازنده ای درنظر گرفته نشود به اقدامات مخرب روی می آورند بهتر است در اینجا نگاهی به سرگرمی های کودکان بیندازیم.کودکان از بدو تولد به همه چیز علاقه نشان می دهند هرچند با توجه به وراثت و عوامل دیگر به برخی از اشیاء علاقه بیشتری دارند. فراهم کردن سرگرمی های مناسب راه خوبی برای تمرکز و مشغول نگه داشتن آنهاست. در واقع این گونه سرگرمی ها تیزهوشی کودکان را تقویت کرده و سطح معلومات عمومی آنها را افزایش می دهند.
برخی از سرگرمی ها به رشد شخصیت کودکان کمک می کنند. روی هم رفته استفاده از سرگرمی ها به وقت و انرژی آنها ارزش بیشتری می بخشد.
سرگرمی های مناسب
گروهی از سرگرمی ها برای افزایش معلومات کودکان مفید هستند.
جمع کردن تمبر
جمع کردن تمبر حافظه کودکان را تقویت می کند. در واقع این کار اطلاعات عمومی آنها را در زمینه جغرافیا افزایش می دهد. بدین ترتیب آنها یاد می گیرند که چگونه میان برخی از نمادها و رنگ ها با بعضی از کشورها ارتباط برقرار کنند و در نتیجه نام و پول رایج کشورها را بهتر یاد می گیرند.
جمع کردن سکه
کودکان با جمع کردن سکه یاد می گیرند پول رایج کشورها با یکدیگر فرق می کند. این کار باعث می شود آنها به ارزش پول، بیشتر پی ببرند. بدین ترتیب کودکان از همان سنین پائین به پس انداز کردن علاقه مند شده و افرادی حسابگر و اقتصادی بار می آیند و در ضمن از سرگرمی های پوچ و بیهوده دوری می کنند. از آنجا که کودکان برای حفظ کلکسیون خود تلاش می کنند، میزان مسئولیت پذیری آنها افزایش می یابد. والدین باید بدانند که اگر به فکر مسئولیت پذیری کودکان نباشند ممکن است نتایج موردنظر به دست نیاید.
سرگرمی های اجتماعی
برخی از سرگرمی ها راه مناسبی برای افزایش روحیه اجتماعی کودکان هستند.
باد کردن بادکنک
شما می توانید طریقه باد کردن بادکنک را به کودک خود بیاموزید و از او بخواهید هر روز بارها این کار را تمرین کند. بدین ترتیب او متوجه قابلیت های خود می شود و در ضمن با ترکیدن بادکنک ها می فهمد که شکست نیز بخشی از زندگی است. او همچنین احساس امنیت بیشتری می کند و قدرت مواجهه با جهان اطراف را به دست می آورد. به علاوه قدرت تمرکز و مهارت کودک افزایش می یابد.
سرگرمی های بامزه
به نظر می رسد برخی از سرگرمی ها هیچ تاثیر مثبتی بر روی کودکان ندارند ولی باید در عقیده خود تجدیدنظر کنید.
بریدن عکس کتاب ها
بریدن عکس کتاب ها سرگرمی خوبی برای تقویت خلاقیت و قدرت تجزیه و تحلیل کودکان است و به علاوه آنها را به تفکر وا می دارد. بریدن عکس ها مستلزم مهارت و شکیبایی است که این دو ویژگی- به خصوص در سنین پائین- اثرات بسیار خوبی بر روی کودکان می گذارد.
نقاشی و رنگ آمیزی
نقاشی و رنگ آمیزی خلاقیت کودکان را افزایش می دهد و به تقویت قدرت تمرکز آنها می انجامد. به علاوه آنها یاد می گیرند که چگونه به بیان آزادانه عقاید خود بپردازند. افزایش قدرت درک کودکان از دیگر آثار مثبت این سرگرمی است. والدین در ابتدا باید بر سرگرمی های کودکان خود نظارت کنند. حرف زدن در این مورد موجب می شود آنها به درک بهتری از فرزندان خود دست یابند. روی هم رفته سرگرمی ها اثرات مثبت زیادی بر روی کودکان دارند و به شیوه ای باور نکردنی به رشد آنها کمک می کنند. یادتان نرود. حتما برای کودکان خود سرگرمی های مناسب فراهم کنید.Ÿ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر