۱۳۹۳ دی ۹, سه‌شنبه

کتاب‌درمانی در بیمارستان کودکان لاس آنجلس

 

دسامبر 31, 2014
شماره ( 207) چهارشنبه ( 10 ) جدی ( 1393) / ( 31 ) دسمبر ( 2014)
برگردان: شهرزاد فتوحی
برنامه‌ی درمانی «شفای راستین» برنامه‌ی درمانی چند‌جانبه‌ای است که از کتاب برای حرف زدن با بچه‌ها در سطح خودشان و به زبانی که به‌خوبی دریابند استفاده می‌کند.
کتاب‌هایی که به دقت بررسی و انتخاب شده‌اند در «کتابخانه درمانی» گردآوری شده‌اند و در اختیار بیماران قرار داده می‌شوند.
کارکنان بیمارستان کتاب‌های این کتابخانه را به دقت مطالعه می‌کنند تا بچه‌هایی را که بستری می‌شوند بهتر درک کنند و در برخورد با مسائل روزمره‌ای که رودروی آن‌ها قرار دارد مهارت پیدا کنند، مسائلی مانند افسردگی، حسادت خواهر و برادر‌ها، احساس گناه یا ترس از زشت شدن، زندگی با معلولیت‌های همیشگی و مرگ و سوگ.
بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب این کتابخانه را با توجه به نیاز‌های ویژه هر کودک پزشکان و مددکاران و روانکاوان برگزیده‌‌اند. با مطالعه این کتاب‌ها بیماران در دوران بستری بودن‌ شان به توانایی و شجاعت و امید دست پیدا می‌کنند. کارکنان برنامه «شفای راستین» همراه با مددکاران متخصصان تربیت کودک و کارشناسان بهداشت روانی این کتاب‌های درمانگرانه را برای کودکان می‌خوانند.
موضوعات این کتاب‌ها معمولاً راه به سوی گفتگوی‌هایی در مورد ترس‌ها و نگرانی‌هایی کودک می‌گشاید، گفتگو‌هایی که در حالت عادی ممکن نبود که کودک از آن‌ها حرفی به میان آورد. این گفتگو‌ها به گروه درمان‌گران امکان پشتیبانی از بیماران و یاری آن‌ها در راه رفع این هراس‌ها و نگرانی را فراهم می‌کند.
چگونه برنامه « شفای راستین» به درمان کودکان کمک می کند؟
کودک هشت ساله‌ای دلش نمی‌خواهد برای شروع شیمی‌درمانی موهای سرش را از ته بزند. مددکار برای او داستان «کلاه‌های کتی» را می‌خواند. داستان درباره کودکی است که در‌می‌یابد پس از درمان مو‌هایش دوباره در‌می‌آیند. در پایان داستان کودک مدد‌جو می گوید:»من هم حاضرم موهایم را بزنم».
فرم درخواستی برای کتاب درمانی در این بیمارستان وجود دارد که پدر و مادر کودک یا کارکنان بیمارستان می توانند آن را پر کرده و برای کارشناس کتاب درمانی بفرستند. در این فرم، اطلاعاتی درباره وضعیت کودک، سن و شرایط خانوادگی او و نوع نیاز او برای کتاب درمانی پرسیده شده که باید پر شود.
کتابخانه درمانی بیماران
کتابخانه‌ی مرکزی آن بیش از هزار عنوان کتاب ویژه کودکان دارد که در دفتر کمک‌های داوطلبانه نگهداری می‌شود.
داوطلب‌های کتابخوانی
گروه « شفای راستین» همچنین داوطلبانی را برای کتابخوانی برای کودکان بیماری که نمی‌توانند از بستر بیرون بیایند تربیت می‌کند.
کتاب‌رسانی
کارکنان بیمارستان یکی از میز‌های چرخ‌دار را با کاغذ و چوب و روبان به صورت گاو بامزه ای درست کردند و دور گردنش زنگو‌له‌ای انداخته‌اند. این چرخ‌دستی متحرک به همه گروه‌های سنی از کودکان تا نوجوانان در بیمارستان کتاب می‌رساند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر