۱۳۹۳ مرداد ۲۱, سه‌شنبه

فواید شیر مادر برای روح و روان نوزاد


اوت 13, 2014
شماره (187) چهارشنبه 22 اسد 1393 / 13 اگست 2014
10468347_681840161907727_1902942680661281244_n
به بهانه هفته شیر مادر
شیر مادر علاوه بر فواید بسیاری که برای جسم کودک و سلامت روحی – روانی و جسمی مادر دارد، برای روح و روان کودک نیز بسیار مفید است.
تغذیه با شیر مادر روحیه فرزندان را ملایم تر می کند
دانشمندان سوئدی اعلام کرده اند، کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند در آینده بهتر با استرس و خشم کنار می آیند. در واقع کودکانی که در دوران نوزادی و کودکی از شیر مادر استفاده کرده اند در مقایسه با کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند در بزرگسالی کمتر دچار حالات شدید اضطرابی و عصبانیت می شوند.
تحقیقات قبلی نیز حاکی از آن بود که شیر مادر موجب جلوگیری از بسیاری مشکلات و بیماری ها از جمله بیماری های قلبی در کودک می شود و از آنجایی که عموما بیماری های قلبی با استرس ارتباط دارند این تحقیق نیز مهر تاییدی بر این ادعا است. بررسی های دانشمندان سوئدی نشان می دهد افرادی که از شیر مادر تغذیه نکرده اند در سال های آینده ی زندگی در حدود 4 برابر بیشتر دچار استرس های شدید می شوند.
این بررسی ها روی بیش از 9000 کودک در سن 5 تا 10 سال انجام شده و با توجه به ارزیابی آن ها در منزل و مدرسه توسط کارشناسان ارائه شده است.
البته این بررسی ها در شرایط طبیعی زندگی بوده و نه در شرایط اکتسابی محیط زندگی. برای مثال در شرایطی که والدین یک کودک 5 تا 10 ساله طلاق گرفته اند و یا یکی از آن ها فوت کرده است نمی توان انتظار داشت که کودک علائم استرس را از خود نشان ندهد.
اما جالب این جاست که بدانید حتی در چنین شرایطی نیز کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند 2 برابر شرایط عادی دچار اضطراب شدید می شوند در صورتی که کودکانی که از شیر خشک استفاده کرده اند در حدود 9 برابر دچار حملات شدید اضطراب و هیجان قرار می گیرند.
به همین دلیل به مادران توصیه می شود که به جز در موارد خاص و با مشورت پزشک از شیر دادن به کودک خود خودداری نکنند.
شیر مادر نوزاد را از ناهنجاری های رفتاری مصون می کند
پژوهشگران می گویند که نوزادانی که به مدت چهار ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه کرده اند، در آینده کمتر به مشکلات رفتاری دچار می شوند.
به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در گزارش منتشر شده در مجله «آرشیوهای بیماری های کودکان» اعلام کرده اند که ترکیب شیر مادر عامل موثری در کاهش موارد بروز ناهنجاری های رفتاری است.
این مطالعه بر روی10 هزار مادر و نوزادان آن ها انجام شده است.
بر اساس گزارش منتشر شده، تغذیه با شیر مادر در نزدیک تر کردن رابطه مادر و فرزند هم موثر است.
محققان پیش تر گزارش های زیادی درباره تاثیر مثبت تغذیه با شیر مادر مانند کاهش احتمال بروز عفونت های مختلف و کاستن از ابتلا به چاقی در دوران بزرگسالی منتشر کرده بودند.
هنگامی که کودکان مورد ارزیابی به سن پنج سالگی می رسیدند، محققان از مادران شان درباره ی بروز مشکلات رفتاری مانند هیجان، بی قراری، دروغگویی و دزدی سوال کردند.
نتیجه ی این مطالعه نشان داد که این مشکلات تنها در 6 درصد کودکان تغذیه شده با شیر مادر بروز کرده است، در حالی که 16 درصد کودکان تغذیه شده با شیر خشک دچار این ناهنجاری ها بودند.
نکته ی دیگری که به وسیله محققان گزارش شده این است که بیشتر مادرانی که به فرزندان شان شیر داده اند، سن بالاتری داشتند، تحصیل کرده تر بودند و به طبقه اجتماعی بهتری تعلق داشتند.
کودکانی که در دوران نوزادی و کودکی از شیر مادر استفاده کرده اند در مقایسه با کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند در بزرگسالی کمتر دچار حالات شدید اضطرابی و عصبانیت می شوند با این حال، محققان با حذف عوامل اجتماعی و خانوادگی کودکان مورد مطالعه باز هم به این نتیجه رسیدند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه نکرده اند، 30 درصد بیشتر دچار مشکلات رفتاری می شوند.
به گفته «ماریا کوئیگلی» سرپرست محققان دانشگاه آکسفورد، شیر مادر حاوی مقادیر زیادی از نوع خاصی از اسید چرب، هورمون رشد و هورمون های مختلف است که در رشد مغز و سیستم عصبی موثر است.
یکی دیگر از تاثیرهای مثبت تغذیه با شیر مادر، ارتباط بیشتر مادران با فرزندان است که باعث تقویت مهارت های اجتماعی شیرخواران می شود.
کودکانی که از شیرمادر تغذیه می کنند همچنین کمتر دچار بیماری هایی می شوند که می تواند تاثیر منفی بر رفتارشان داشته باشد.
کالج سلطنتی ماماهای انگلیس با استقبال از نتیجه تحقیقات دانشگاه آکسفورد اعلام کرد: این تحقیق تایید کننده نتیجه مطالعات پیشین درباره فواید تغذیه با شیر مادر است.
«جانت فایل» از کارشناسان این کالج گفت: برخورداری مادران از حمایت و کمک لازم برای شیردهی فرزندان شان ضروری است. وی افزود: با این حال نباید به مادرانی که نتوانستند به فرزندان شان شیر بدهند و احساس گناه می کنند، پیام های منفی بفرستیم.Ÿ
انترنت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر