۱۳۹۱ مرداد ۲۶, پنجشنبه

آیا کمپیوتر مانع رشد فکری کودکان می شود؟

 جهان ما هر روز توسط لپ تاپ، جهت یاب الکترونیکی یا تلیفون های هوشمند تحت تاثیرقرار می گیرد. حتی کودکان بسیار خردسال، روزانه ساعت ها دربرابر کمپیوتر می نشینند. بعضی از پژوهشگران مغز نسبت به پیامدهای این ابزارهشدار می دهند.



پروفیسور مانفرید اشپیتسر، متخصص مغز در دانشگاه "اولم" آلمان به خاطر افزایش روز افزون استفاده کمپیوتر توسط کودکان و نوجوانان، خیلی ناراحت است. او از کمپیوتر یا پلی استیشن به عنوان "ماشین های مانع از آموختن" یاد می کند. او هشدار می دهد که نسل بعدی به سختی صدمه می بیند.



تخریب رشد زبانی و گرفتن نمرات بد در مکتب



اشپیتسر در مورد تاثیرات مخرب ابزار کمپیوتری در بین کودکان و نوجوانان می گوید: "تا سنین دو، و سه تا هفت سالگی کودکان در برابر پرده های این رسانه ها هیچ چیزی نمی آموزند و اگر آنها در برابر این ابزار زانو بزنند، در این صورت رشد زبانی شان صدمه می بیند و این ثابت شده است. اگر شما برای یک شاگرد صنف اول، دوم و سوم، یک پلی استیشن بخرید، در این صورت شما نمرات بد و مشکل درسی در مکاتب را به او تحفه داده اید، این ثابت شده است. یک کمپیوتر در یک اتاق شاگرد 15 ساله، نتایج درسی او را در مکتب بدتر می سازد، نه خوبتر؛ این را بررسی های "پیزا" در میان شمار 150 هزار شاگرد ثابت کرده است".




برخی از دانشمندان علوم آموزشی بر این باورند که ابزار دیجیتالی همیشه مخرب نبوده اند.

این پروفیسور در ادامه می افزاید: "این که جوانان وقت خیلی زیادی را با رسانه های دیجیتال سپری می کنند، ثابت شده است که به این وسیله روند آموزش آنها صدمه می بیند". او استدلال می کند، کمپیوتر فعالیت دماغی ما را به غارت می برد.



پروفیسور مانفرید اشپیتسر توانایی مغز را با عضلات بدن مقایسه می کند که در اثر بی تمرینی کوچک تر می شوند. به همین ترتیب اینکه توانایی عقلی تحت شرایط مشخصی کاهش می یابد و حتا می توان میزان آن را اندازه گیری کرد. به طور مثال اگر کسی پی هم از ابزار جهت یاب دیجیتال کار بگیرد تا به هدف برسد، توانایی جهت یابی مغز او تضعیف می شود.



این پروفیسور متخصص مغز می افزاید که در این صورت نه تنها توانایی جهت یابی کاهش می یابد، بلکه حجم آن بخش مغز که به نام "هیپو کامپوس" یا "اسبک مغز" یاد می شود، نیز خردتر می گردد.



به همین دلیل پژوهشگران مغز نسبت به استفاده بیش از اندازه از کمپیوتر توسط کودکان هشدار می دهند؛ اما تاکید زیاد پروفیسور اشپیتسر در باره نقش تخریبی کمپیوتر بر رشد فکری کودکان در میان کارشناسان امور آموزش مورد مناقشه نیز است.



اشتیفان اوفن انگر، پروفیسور امور تربیه رسانه ها در دانشگاه شهر ماینس آلمان یکی از منتقدان او است. او می گوید: "من مخالف این دیدگاه هستم که کسی با این تعمیم دادن بگوید که کمپیوتر همه چیز را بدتر کرده است و پیش از آن همه چیز بهتر بوده است؛ این ادعا درست نیست".



پروفیسور اوفن انگر نیز مخالف آن است که کودکان ساعت ها در برابر تلویزیون یا کمپیوتر بنشینند. او به تایید دیگاه پژوهشگر مغز می افزاید: "پدر و مادرهای بسیار جدی وجود دارند که فکر می کنند اگر کودکان زودتر به استفاده از کمپیوتر آغاز کنند، آنها در آینده شانس های بهتری در یافتن شغل و کار خواهند داشت. این کاملا دیدگاه مزخرفی است".



اوفن انگر تاکید می کند که خانواده ها باید متوجه جنبه های مثبت و منفی این رسانه ها باشند و با روشنگری، کودکان خود را متوجه این امر کنند. اگر پدران و مادران ببینند که کودکانشان وقت زیاد را در برابر تلویزیون یا کمپیوتر صرف می کنند، باید با آن ها در این باره گفتگو کنند.



ریکمن / مبلغ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر