۱۳۹۱ تیر ۱۷, شنبه

«در کنفرانس توکیو کودکان را فراموش نکنید»


نهاد بین المللی حمایت از کودکان (سیف د چلدرن) از جامعه جهانی و دولت افغانستان خواست تا در کنفرانس توکیو، تعلیم و تربیه و صحت کودکان افغان را در اولویت قرار دهند. این کنفرانس تا یک هفته دیگر برگزار می شود.
      
پاول بارک، رییس عمومی سازمان بین المللی محافظت از کودکان، روز دوشنبه (12 سرطان 1391) به خبرنگاران گفت پیشرفت هایی که در ده سال اخیر در رابطه به بهبود وضعیت کودکان افغان به دست آمده، در صورتی می تواند ادامه یابد که حمایت های بین المللی از صحت و آموزش کودکان، در کنفرانس توکیو تضمین شود.

آقای بارک گفت: «ما به ادامه کمک ها برای صحت و آموزش کودکان نیاز داریم تا پیشرفت هایی که در یک دهه گذشته به دست آمده، ادامه یابند. در غیر آن صورت دست آوردهای گسترده حاصل شده، از دست خواهند رفت».

رییس این نهاد حامی کودکان ابراز نگرانی کرد که کمک به صحت و آموزش در سال های پیشرو کاهش خواهد یافت. او گفت ادامه خدمات صحی و آموزشی برای کودکان افغان، در صورتی امکان پذیر است که کمک ها در این دو عرصه به جای کاهش، افزایش یابند.

نیاز به ادامه کمک در عرصه صحت

براساس آماری که این نهاد ارایه کرده، روزانه 275 کودک در افغانستان جان شان را ازدست می دهند، در حالی 40 درصد این مرگ و میر، قابل پیشگیری است.

 این نهاد می گوید افغانستان هنوزهم بیشترین واقعات مرگ و میر مادران و کودکان را در آسیا دارد و یکی از کشورهایی است که بیشترین واقعات مرگ و میر کودکان و زنان در جهان را دارا می باشد.
 
مسوولان این نهاد می گویند حدود 1.75 میلیارد دالر برای بهبود خدمات صحی در افغانستان مصرف شده و تاثیرات خوبی بر بهبود صحت به جا گذاشته است.

آموزش

براساس یافته های نهاد محافظت از کودکان حدود چهار میلیون کودک در افغانستان که بیشتر آنها دختران هستند، از آموزش محروم می باشند و به منظور ادامه آموزش کودکان افغان، جامعه جهانی باید به کمک های خود به بخش آموزش در افغانستان ادامه دهد.

یافته های نهاد حمایت از کودکان نشان می دهد که بیشتر از نیمی از دانش آموزان افغان به ساختمان مکتب دسترسی ندارند و در زیر درخت ها یا هوای باز درس می خوانند.

مسوولان این نهاد می گویند ساخت مکاتب و لازمه های آن مانند آب آشامیدنی، صنف های آموزشی محلی برای مناطقی که به مکاتب دسترسی ندارند و آموزش بیشتر استادان مکاتب نیازهایید اند که افغانستان در این عرصه ها به کمک های جهان نیاز دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر