۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۴, چهارشنبه

افغانستان بدترین و ناروی بهترین کشور برای مادران‏

سازمان غیردولتی کودکان را نجات دهید (سیف د چلدرن) می گوید، افغانستان بدترین کشور ‏و ناروی بهترین کشور برای مادران است. براساس بررسی این سازمان، افغانستان بالاترین ‏خطر مرگ و میر مادران را در جهان دارد. ‏
براساس یک بررسی سالانه که روز سه شنبه انتشار یافت، افغانستان پایینترین نرخ اوسط عمر زنان را در جهان دارد. گزارش افزوده است که در افغانستان و نه کشور دیگر که در پایان این رده بندی قرار دارند، به صورت متوسط از هر شش کودک یک تن قبل از سن پنج سالگی میمیرد و سه تن دیگر نیز از سوءتغذیه رنج میبرند.
هشت کشور از ده کشوری که در ردههای پایین این بررسی قرار گرفته اند، در افریقای سیاه موقعیت دارند. بعد از افغانستان، به ترتیب کشورهای نجریه، گینه بیسایو، یمن، چاد، جمهوری دموکراتیک کانگو، اریتره، مالی، سودان و جمهوری افریاقی مرکزی بدترین شرایط را برای مادران دارا میباشند.
پنج کشور شمال اروپا و دو کشور در نیم کره جنوبی، هفت کشوری را تشکیل میدهند که بهترین شرایط را برای مادران دارند. این کشورها به ترتیب عبارت اند از ناروی، آسترالیا، آیسلند، سویدن، دنمارک، زیلاند جدید و فنلند.
در این بررسی نهاد «سیف د چلدرین» سه کشور اروپایی بلجیم، هالند و فرانسه خارج از ده بهترین کشورها برای مادران قرار گرفته اند.
پژوهشگران سازمان غیردولتی «سیف د چلدرین» شرایط برای مادران را در 164 کشور بررسی کرده و مستند ساخته اند که شامل 43 کشور توسعه یافته و 121 کشور در حال توسعه میشود. کشورهای در حال توسعه به نوبه خود به 79 کشور کم توسعه یافته و 42 کم توسعهترین کشورها تقسیم بندی شده اند.
کیوبا در صدر لیست کشورهای «کم توسعه یافته» قرار دارد. دیگر کشورهای شامل لیست «کم توسعه یافته» شامل اسراییل، مصر، ارجنتاین، باربادوس، کوریای جنوبی، اروگویه، قزاقستان، منگولیا و بوتان میشوند.
تفاوت عظیمی، خصوصا در بخش بهداشت، میان ناروی که در صدر جدول و افغانستان که در پایان جدول قرار دارد، دیده میشود. در ناروی، «همه زایمانها توسط پرسونل صحی مسلکی انجام و نظارت میشود» که میزان مرگ و میر مادران و کودکان را به صورت قابل ملاحظه کاهش میدهد. اما در افغانستان، تنها 14 درصد زایمانها در حضور قابلهها و پرسونل صحی صورت میگیرد.
اوسط عمر برای زنان نارویژی83 سال است، اما برای زنان افغان 45 سال. از هر ده زن نارویژی، بیشتر از هشت زن برای جلوگیری از بارداری، از روش عصری استفاده میکنند، و از هر 175 تن یک تن کودک زیر پنج سال خود را از دست میدهد.
در همین حال، در افغانستان از هر شش زن، یک خانم از روشهای مدرن برای جلوگیری از باداری استفاده میکند و از هر پنج کودک، یک کودک پیش از سن پنج سالگی میمیرد.
بررسی سازمان «سیف د چلدرین» میافزاید: «با این نرخ، تقریبا هر مادری در افغانستان با از دست دادن کودک خود مواجه خواهد شد».
آلمان، اسپانیا و بریتانیا در درجه یازدهم تا سیزدهم جدول کشورهای «توسعه یافته» قرار دارند، در حالی که ایالات متحده امریکا در درجه سی و یکم قرار دارد و فقط از لوگزامبورک و بلاروس شرایط بهتری برای مادران دارد.
خبرگزاری آلمان/ عارف فرهمند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر