۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

'تلفات کودکان در خشونتهای افغانستان سیر صعودی داشته است'

یک گزارش تازه سازمان ملل متحد می گوید که میزان تلفات کودکان در جریان خشونتهای افغانستان سیر صعودی داشته است.
این گزارش مسئول بخش اعظم این تلفات را گروه طالبان و سایر گروه های شورشی دانسته است.
مطالعه سازمان ملل متحد، یک دوره زمانی دو ساله، از سپتامبر سال 2008 را تحت پوشش قرار داده است.
گزارش خاطر نشان کرده که حملات انتحاری، بمبگذاری ها، حملات راکتی و همچنین ادامه عملیات نظامی در افغانستان، شمار کودکان کشته و زخمی شده را افزایش داده است.
این گزارش همچنین به استفاده شورشیان از کودکان برای اجرای حملات انتحاری اشاره کرده است.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با انتشار این گزارش، خواستار تشدید تلاش برای پایان دادن به خشونت علیه کودکان شده است.
میزان تلفات نظامی و غیرنظامی در افغانستان به طور بی سابقه ای افزایش پیدا کرده است.
سال گذشته، بیش از دو هزار و چهارصد غیرنظامی در اثر خشونتها در این کشور کشته شدند که بخش عمده این تلفات ناشی از انفجار بمبهای کنار جاده ای بوده که توسط شورشیان کار گذاشته می شود.
در مقابل، بررسی سازمان ملل متحد نشان می دهد که تلفات غیرنظامیان در نتیجه عملیات نیروهای طرفدار حکومت افغانستان رو به کاهش بوده است.
'اعدام کودکان'
این گزارش افزوده است که سه چهارم تلفات غیرنظامیان در سال 2010 نتیجه حملات طالبان و گروه های شورشی بوده است که در مقایسه با آمار سال قبل، افزایش پنجاه و سه درصدی را نشان می دهد.
براساس گزارش سازمان ملل متحد، در دو سال گذشته، حدود یکهزار و هشتصد کودک در نتیجه خشونتها در افغانستان کشته و یا زخمی شدند.
در همین حال دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که به نظر می رسد میزان واقعی تلفات کودکان از این بیشتر باشد چون دسترسی به آمار تلفات در مناطق جنگ زده کار دشواری بوده است.
در بخشی از گزارش سازمان ملل آمده است: "در نیمه اول سال 2010، در مقایسه با همین دوره زمانی در سال 2009، میزان تلفات کودکان در اثر انفجار بمبها و یا حملات انتحاری که منسوب به گروه های مخالف دانسته می شود، 155 درصد افزایش داشته است."
دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به اقدام گروه های مسلح در کشتن کودکان به اتهام "همکاری و یا جاسوسی برای نیروهای بین المللی" ابراز نگرانی عمیق کرده است.
گزارش می افزاید: "حداقل در نه مورد گزارش شده است که کودکان به ظن جاسوسی برای نظامیان بین المللی کشته شده اند، و این موارد شامل اعدام یک پسر هفت ساله در ملاء عام از سوی طالبان می شود که در ماه جون سال 2010 اتفاق افتاد."
بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر