۱۳۸۸ فروردین ۱۳, پنجشنبه

روز جهانی کتاب کودک

نوشته: بابک سیاووش
روز جهانی کتاب کودک هرسال در روز"2" اپریل که برابر است باروز تولد داستان نویس نامی دانمارکی هانس کریستین اندرسن برگزار می شود ازاین روز هر سال در سراسر جهان برای گسترش مطالعه در میان کودکان و نوجوانان تجلیل به عمل می آید و "روز جهانی کتاب کودک" در واقع روز برقراری پیوند میان کودکان سراسر جهان با پدیده کتاب خوانی و مطالعه است.
کودک و کتاب
کودکان با کتاب در رفتن به مکتب آشنا می شوند و با خوانش قصه های جالب، داستان علاوه بر درس مکاتب با معلومات آفاقی آشنا می شوند آنان این معلومات آفاقی را از کتاب های مختلف بدست می آورند و راه موفقیت یک کودک خوب معلومات آفاقی زیاد میباشد بنابر آن کتاب در همه زندگی یک دوست خوب انسان است.
روز جهانی کتاب کودک در افغانستان
در افغانستان کودکان از این روز هیچ نوع آگاهی ندارند اما علاقه به کتاب خوانی و فرهنگ مطالعه دارند. دولت افغانستان در برگزار کردن چنین روزهایی هیچ متوجه نیست.
متأسفانه در افغانستان کتابفروشی های مخصوص کودکان وجود ندارد و ادبیات داستانی، نظم و غیره به زبان کودکان طبع و نشر نمیشود. کودکان مجبور اند به زبان مولانا، بیدل، حافظ، سعدی، فردوسی و غیره بزرگان فرهنگ مطالعه نمایند و داستانهای بلند و با ادبیات عالی را بخوانند که یک نقص بزرگ در کار فرهنگی افغانستان میباشد. باید به کودکان به زبان خودشان و به سطح فهم شان شعر، داستان، نقاشی و غیره به نشر رسیده به اختیار شان قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر