۱۳۹۳ شهریور ۴, سه‌شنبه

کودک تان نباید این ها را بشنود!

 

اوت 27, 2014
شماره(189) چهارشنبه 5 سنبله 1393 / 27 اگست 2014
بعضی از جمله‌هایی که در مواجهه با کودکان از آنها استفاده می‌کنید، همان‌هایی هستند که خودتان هم در کودکی آنها را بارها شنیده‌اید و اتفاقا همیشه هم ناراحت و آزرده شده‌اید.
گاهی وقت‌ها رفتار فرزندتان را مورد انتقاد قرار می‌دهید در حالی که او مطابق سنش رفتار می‌کند و احساساتش را بروز می‌دهد، پس بهتر است از احساسات کودک‌تان بیشتر بدانید و بعضی چیزها را هیچ‌وقت به فرزند دلبند‌تان نگویید «میگذارمت و می‌روم!»
گفتن این جمله بعد از یک روز سخت و خسته‌کننده که فرزندتان مدام جلوی این مغازه و آن اسباب‌بازی فروشی می‌ایستد و بهانه خرید می‌گیرد قابل درک است، چون کودک شما در شرایط مناسبی قرار ندارد در این مواقع به دلیل رفتاری که بروز داده تنها احساس ناامنی و طردشدگی می‌کند. با به وجود آمدن احساس ناامنی بعد از آن ترس هم ممکن است سراغش بیاید، بنابراین هیچ وقت بچه را از رها کردنش نترسانید. وقتی کنار خیابان شما را معطل‌ می‌کند، بگویید «یا با من بیا یا دستت را می‌گیرم و با خودم می‌برم.»
«چرا نمی‌توانی شبیه… باشی؟!»
این کاملا واضح است که کوچولوی شما نمی‌تواند شبیه هیچ‌کس دیگری باشد. هیچ کدام از ما نمی‌توانیم. می‌توانیم؟! کم ارزش کردن فرزندتان به او کمک نمی‌کند تا احساس بهتری داشته باشد. با مقایسه کردن کوچولوی‌تان با یک کودک دیگر او احساس می‌کند در مرتبه پایین‌تری قرار گرفته و این راه مناسبی برای مجبور کردن او به انجام فعالیتی خاص نیست. وقتی کودک‌ خودش را پایین‌تر از دیگری حس کند روحیه‌اش را می‌بازد بنابراین باید نقاط قوت و ضعف کودک‌تان را بپذیرید.
«تو برای من مهم‌نیستی»
شما می‌دانید معنی این جمله چیست. اتفاقا شما اهمیت می‌دهید به همین دلیل است که ناراحت هستید. خب، پس چرا این را می‌گویید و باعث می‌شوید هر دوی شما احساس ناراحتی کنید؟! این نوع از ابراز بی‌توجهی می‌تواند تبدیل به عادت شود. خب، حتما می‌دانید که مهم‌ترین الگوی بچه‌ها پدر و مادر هستند و این رفتارها را الگو‌برداری می‌کنند.
«نمی‌فهمی چی می‌گم؟»
این واضح است که او نتوانسته منظور شما را درک کند بنابراین چرا باید وانمود کند که می‌فهمد؟! حتی بارها تکرار این عبارت هم کمکی به فهمیدن او نمی‌کند و تنها او را تحقیر کرده و شما را بیشتر عصبانی می‌کند. دوباره شروع کنید و این بار سعی کنید بهتر و ساده‌تر توضیح دهید.
«بگو ببخشید!»
در این موقع کودک شما نمی‌فهمد که چرا باید عذرخواهی کند. با این حال ممکن است این کار را بکند. این مهم است که عذرخواهی را به او یاد دهید اما مهم‌تر از آن این است که او بیاموزد چرا باید عذرخواهی کند. به این ترتیب او هم متوجه کارهای اشتباه خود می‌شود و هم راه‌حل جبران آن را می‌آموزد.
استفاده از کلمات جایگزین توصیفی
شما میتوانید بجای زیر سوال بردن کودک خود از جملات توصیفی نیز استفاده کنید. میپرسید چگونه؟
شما بایستی در مواجه با یک موضوع که باعث رنجش شما شده- مثلا کودکتان شیشه شیر را روی زمین ریخته- از کلمات توصیفی ماجرا استفاده کنید:
«شیر روی زمین ریخته ما به یک دستمال احتیاج داریم”
«شیشه شکسته به یک جارو احتیاج دارم”
اگر به هر کدام از جملات بالا یک تو اضافه کنید متوجه تاثیر عکس و مطلوب شما خواهد شد. «تو شیر را ریختی؟!!» تمام این جملات حالت اتهام دارند و کودک حالت تدافعی به خود خواهد گرفت. از کودکان بخواهیم که بدانند مشکل چیست و چه را حلی را پیش بگیرند.Ÿ
منبع: وبلاگ مبارزه با کودک ازاری

اشتیاق و مشکلات دختران مکاتب در افغانستان

 

اوت 27, 2014
شماره(189) چهارشنبه 5 سنبله 1393 / 27 اگست 2014
pol
اشتیاق ومشکلات دختران را در رفتن به مکتب همزمان ملاحظه فرمایید

۱۳۹۳ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

تساوی های جبری


شماره(188) چهارشنبه (29 ) اسد 1393/ (20) اگست 2014



معلم پای تخته داد می­زد

صورتش از خشم، گل­گون بود

و دستانش به زیر پوششی از گـرد، پنهان بود

ولی آخرکلاسی­ها

لواشک بین خود تقسیم می­کردند

وآن یکی در گوشه‌ای دیگر، «جوانان» را ورق می­زد؛

برای این­که بی­خود، های‌وهو می­کرد و با آن شور بی‌پایان

تساوی­های جبری را نشان می‌داد.

با خطی خوانا به روی تخته‌ای کز ظلمتی تاریک،

غمگین بود،

تساوی را چنین بنوشت: «یک با یک برابر است».

از میان جمع شاگردان، یکی ‌برخاست؛

همیشه یک نفر باید به پا خیزد...

به آرامی سخن سر داد:

«تساوی، اشتباهی فاحش و محض است.»

نگاه بچه‌ها ناگه به یک سو خیره گشت و

معلم، مات بر جا ماند

و او پرسید:«اگر یک فرد انسان، واحد یک بود؛

آیا یک با یک برابر بود؟»

سکوت مُدهِشی بود و سؤالی سخت.

معلم، خشمگین فریاد زد: «آری، برابر بود.»

و او با پوزخندی گفت:

«اگر یک فرد انسان، واحد یک بود؛

آن­که زور و زر به دامن داشت، بالا بود و آن­که

قلبی پاک و دستی فاقد زر داشت، پایین بود؟

اگر یک فرد انسان، واحد یک بود؛

آن­که صورت نقره­گون چون قرص مَه می‌داشت، بالا بود

 و آن سیه­چرده که می­نالید، پایین بود؟

 اگر یک فرد انسان، واحد یک بود؛

این تساوی زیر و رو می­شد.

حال می‌پرسم: یک اگر با یک برابر بود؛

نان و مال مفت­خواران از کجا آماده می‌گردید؟

یا چه ‌کس دیوار چین‌ را بنا می‌کرد؟

یک اگر با یک برابر بود؛

پس که پشتش زیر بار فقر خم می­شد؟

یا که زیر ضربه شلاق له می‌گشت؟

یک اگر با یک برابر بود؛

پس چه‌ کس آزادگان را در قفس می‌کرد؟»

معلم ناله ‌آسا گفت:

«بچه‌ها در جزوه‌­های خویش بنویسید:

یک با یک برابر نیست...»

انترنت

۱۳۹۳ مرداد ۲۱, سه‌شنبه

ناهید سیاووش جریده دیواری ( مادر ) را منتشر کرد


اوت 13, 2014
شماره (187) چهارشنبه 22 اسد 1393 / 13 اگست 2014
???????????????????????????????
ناهید سیاووش متعلم صنف سوم و همکار صفحه ارمغان اطفال و حروف نگار ارمغان ملی که در امتحانات چهارونیم ماه با اخذ نمرات اعلی اول نمره صنف خود میباشد، جریده دیواری را در رابطه به روز مادر به کمک معلم محترم مربوطه و خانواده اش علاوه بر مصروفیت های درسی آماده کرد که توجه تان را به آن جلب میکنیم.

فواید شیر مادر برای روح و روان نوزاد


اوت 13, 2014
شماره (187) چهارشنبه 22 اسد 1393 / 13 اگست 2014
10468347_681840161907727_1902942680661281244_n
به بهانه هفته شیر مادر
شیر مادر علاوه بر فواید بسیاری که برای جسم کودک و سلامت روحی – روانی و جسمی مادر دارد، برای روح و روان کودک نیز بسیار مفید است.
تغذیه با شیر مادر روحیه فرزندان را ملایم تر می کند
دانشمندان سوئدی اعلام کرده اند، کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند در آینده بهتر با استرس و خشم کنار می آیند. در واقع کودکانی که در دوران نوزادی و کودکی از شیر مادر استفاده کرده اند در مقایسه با کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند در بزرگسالی کمتر دچار حالات شدید اضطرابی و عصبانیت می شوند.
تحقیقات قبلی نیز حاکی از آن بود که شیر مادر موجب جلوگیری از بسیاری مشکلات و بیماری ها از جمله بیماری های قلبی در کودک می شود و از آنجایی که عموما بیماری های قلبی با استرس ارتباط دارند این تحقیق نیز مهر تاییدی بر این ادعا است. بررسی های دانشمندان سوئدی نشان می دهد افرادی که از شیر مادر تغذیه نکرده اند در سال های آینده ی زندگی در حدود 4 برابر بیشتر دچار استرس های شدید می شوند.
این بررسی ها روی بیش از 9000 کودک در سن 5 تا 10 سال انجام شده و با توجه به ارزیابی آن ها در منزل و مدرسه توسط کارشناسان ارائه شده است.
البته این بررسی ها در شرایط طبیعی زندگی بوده و نه در شرایط اکتسابی محیط زندگی. برای مثال در شرایطی که والدین یک کودک 5 تا 10 ساله طلاق گرفته اند و یا یکی از آن ها فوت کرده است نمی توان انتظار داشت که کودک علائم استرس را از خود نشان ندهد.
اما جالب این جاست که بدانید حتی در چنین شرایطی نیز کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند 2 برابر شرایط عادی دچار اضطراب شدید می شوند در صورتی که کودکانی که از شیر خشک استفاده کرده اند در حدود 9 برابر دچار حملات شدید اضطراب و هیجان قرار می گیرند.
به همین دلیل به مادران توصیه می شود که به جز در موارد خاص و با مشورت پزشک از شیر دادن به کودک خود خودداری نکنند.
شیر مادر نوزاد را از ناهنجاری های رفتاری مصون می کند
پژوهشگران می گویند که نوزادانی که به مدت چهار ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه کرده اند، در آینده کمتر به مشکلات رفتاری دچار می شوند.
به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در گزارش منتشر شده در مجله «آرشیوهای بیماری های کودکان» اعلام کرده اند که ترکیب شیر مادر عامل موثری در کاهش موارد بروز ناهنجاری های رفتاری است.
این مطالعه بر روی10 هزار مادر و نوزادان آن ها انجام شده است.
بر اساس گزارش منتشر شده، تغذیه با شیر مادر در نزدیک تر کردن رابطه مادر و فرزند هم موثر است.
محققان پیش تر گزارش های زیادی درباره تاثیر مثبت تغذیه با شیر مادر مانند کاهش احتمال بروز عفونت های مختلف و کاستن از ابتلا به چاقی در دوران بزرگسالی منتشر کرده بودند.
هنگامی که کودکان مورد ارزیابی به سن پنج سالگی می رسیدند، محققان از مادران شان درباره ی بروز مشکلات رفتاری مانند هیجان، بی قراری، دروغگویی و دزدی سوال کردند.
نتیجه ی این مطالعه نشان داد که این مشکلات تنها در 6 درصد کودکان تغذیه شده با شیر مادر بروز کرده است، در حالی که 16 درصد کودکان تغذیه شده با شیر خشک دچار این ناهنجاری ها بودند.
نکته ی دیگری که به وسیله محققان گزارش شده این است که بیشتر مادرانی که به فرزندان شان شیر داده اند، سن بالاتری داشتند، تحصیل کرده تر بودند و به طبقه اجتماعی بهتری تعلق داشتند.
کودکانی که در دوران نوزادی و کودکی از شیر مادر استفاده کرده اند در مقایسه با کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند در بزرگسالی کمتر دچار حالات شدید اضطرابی و عصبانیت می شوند با این حال، محققان با حذف عوامل اجتماعی و خانوادگی کودکان مورد مطالعه باز هم به این نتیجه رسیدند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه نکرده اند، 30 درصد بیشتر دچار مشکلات رفتاری می شوند.
به گفته «ماریا کوئیگلی» سرپرست محققان دانشگاه آکسفورد، شیر مادر حاوی مقادیر زیادی از نوع خاصی از اسید چرب، هورمون رشد و هورمون های مختلف است که در رشد مغز و سیستم عصبی موثر است.
یکی دیگر از تاثیرهای مثبت تغذیه با شیر مادر، ارتباط بیشتر مادران با فرزندان است که باعث تقویت مهارت های اجتماعی شیرخواران می شود.
کودکانی که از شیرمادر تغذیه می کنند همچنین کمتر دچار بیماری هایی می شوند که می تواند تاثیر منفی بر رفتارشان داشته باشد.
کالج سلطنتی ماماهای انگلیس با استقبال از نتیجه تحقیقات دانشگاه آکسفورد اعلام کرد: این تحقیق تایید کننده نتیجه مطالعات پیشین درباره فواید تغذیه با شیر مادر است.
«جانت فایل» از کارشناسان این کالج گفت: برخورداری مادران از حمایت و کمک لازم برای شیردهی فرزندان شان ضروری است. وی افزود: با این حال نباید به مادرانی که نتوانستند به فرزندان شان شیر بدهند و احساس گناه می کنند، پیام های منفی بفرستیم.Ÿ
انترنت

۱۳۹۳ مرداد ۱۴, سه‌شنبه

معرفی و آموزش برخی بازی ها به والدین برای کودک


اوت 6, 2014
شماره ( 186) چهارشنبه 15 اسد 1393 / 6 اگست 2014
10300877_655068001239810_1926814324969640702_n
هدف این بازی ها افزون بر سرگرمی و لذت، ایجاد روابط عاطفی بیشترمیان کودک و پدر ومادر او و آموزش مهارت استفاده از حواس پنجگانه و تقویت آن است
دست کودک نوپایتان را برای دست زدن، بای‌بای کردن و امثال آن بگیرید و تکان دهید. اول خودتان حرکت را انجام دهید و بعد اجازه دهید کودک‌تان این کار را بکند.
تحقیقات نشان می‌دهد هر چه کودک زودتر با موسیقی آشنا شود، توانایی بیشتری برای درک موسیقی و لذت بردن از آن پیدا می‌کند. با آوازخواندن، توانایی و حساسیت کودکتان را نسبت به موسیقی تقویت کنید.
بازیهای آسان برای تقویت هوش و خلاقیت کودک (۱۵ تا ۱۸ ماهگی)
بازی اول: آوازخواندن
تحقیقات نشان می‌دهد هر چه کودک زودتر با موسیقی آشنا شود، توانایی بیشتری برای درک موسیقی و لذت بردن از آن پیدا می‌کند.
با آوازخواندن، توانایی و حساسیت کودکتان را نسبت به موسیقی تقویت کنید.
اگر نمی‌توانید شعری را با گام‌های درست یا با آهنگ خوشایند بخوانید اصلاً مهم نیست. مهمترین مسئله این است که از آوازخواندن لذت ببرید.
نوع بازی:
می‌توانید شعرهای زیر را برایش بخوانید؛ البته هر شعر دیگری هم که بلد باشید و آن را دوست داشته باشید برای این بازی مناسب است:
– صبح که از خواب پا میشم.
– به به هوا عالیه!
– موش موشک من
– خدا، خدای مهربان
– تپلویم تپلو
– شعر را از نوع بخوانید و همزمان از حرکتهای دست و صورت‌تان نیز استفاده کنید.
– دست کودک نوپایتان را برای دست زدن، بای‌بای کردن و امثال آن بگیرید و تکان دهید. اول خودتان حرکت را انجام دهید و بعد اجازه دهید کودک‌تان این کار را بکند.
– از آوازخواندن با کودک‌تان در هر ساعتی از شبانه‌روز لذت ببرید، مثلاً وقتی در موتر هستید یا در صف سوپرمارکت ایستاده‌اید یا در مطب دکتر نشسته‌اید. تمام اوقات برای آواز خواندن باکودک مناسب است.
بازی دوم: جنسش چیست؟
تحقیقات نشان می‌دهد آن دسته از بچه‌هایی که در محیط‌هایی بزرگ می‌شوند که به میزان زیادی در معرض زبان و گفتگوهای کلامی هستند تقریباً در اکثر موارد تا سه سالگی در حرف زدن مهارت کامل پیدا می‌کنند.
کسانی که در کودکی از شنیدن زبان بی‌نصیب مانده‌اند، در آینده دچار مشکل می‌شوند و باید زحمت زیادی برای یادگرفتن و مهارت یافتن در آن بکشند، هر چقدر هم که آدم‌های باهوشی باشند و یا تحت آموزش‌های وسیع قرار بگیرند.
این بازی حس لامسه کودک را تقویت می‌کند و باعث می شود بافت‌های مختلف را بهتر درک کند. بعلاوه مهارت های زبانی او را نیز تقویت می‌کند.
نوع بازی:
– اشیا مختلفی را که بافت‌های جالبی دارند در اختیار کودک‌تان قرار دهید تا به آنها دست بزند و تفاوت‌هایشان را احساس کند؛ مثلاً یک چیز سفت (چوب یا سنگ) و یک چیز نرم (اسباب‌بازی اسفنجی)
– دستش را روی شی سفتی که انتخاب کرده‌اید بگذارید و اسم آن شی را همراه با صفت سفت بگویید.
– برای مثال بگویید: چوب سفت حالا دست‌تان را روی شی سفت دیگری بگذارید و دوباره نامش را بگویید، مثلاً میز سفت
– این کار را چند بار تکرار کنید و بعد اشیاء نرم را به او معرفی کنید، مثلاً یک پتوی نرم یا بالش نرم.
– کلمه سفت را با لحن خشن و کلمه نرم را با لحن خیلی ملایمی ادا کنید.
بازی سوم: می آیی با هم بازی کنیم؟
تحقیقات نشان می‌دهد که آهسته و شمرده صحبت کنید تا کودک نوپای شما بتواند تک تک کلمه‌ها را از هم تشخیص دهد. تأکید کردن روی یک کلمه یا تکرار کردن آن هم می‌تواند مفید باشد.
این بازی روشی سرگرم‌کننده و جالب برای تقویت مهارت‌های زبانی کودک است.
نوع بازی:
– یکی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش را بردارید (مثلاً خرس عروسکی‌اش) و آن را به گوش‌تان نزدیک کنید، طوری که انگار دارید به حرف‌های خرس گوش می‌دهید. به کودک‌تان بگویید: آقا خرسه می‌گه می‌یای با هم بازی کنیم؟
– جمله؟ می آیی با هم بازی کنیم؟ را با صدای بلند بگویید.
– خرس عروسکی را به کودک نوپایتان بدهید و از او بپرسید، آقا خرسه چی می‌گه؟
– بازی را با سئوال کردن درباره اینکه سایر اسباب‌بازی‌ها یا وسایل در اتاق چه می‌گویند ادامه دهید. برای مثال بگویید:چوکی می‌گه: بشین روی من.
– همیشه وقتی دارید به جای اسباب‌بازی یا شیءای صحبت می‌کند، با صدای بلند حرف بزنید.
بازی چهارم: غلتاندن توپ
تحقیقات نشان می‌دهد که هر حرکت جدیدی باید بارها و بارها تکرار شوند تا جریان‌های عصبی را که از نواحی فکری مغز به قشر حرکتی و از انجا به اعصاب مرتبط با عضلات می‌روند، تقویت کند.
شما با غلتاندن توپ به سمت کودک‌تان و تشویق کردن او به غلتاندن مجدد آن به سمت خودتان می‌توانید مهارت‌های حرکتی او را تقویت کنید.
کودک نوپای شما به سنی رسیده که غلتاندن توپ برایش بازی مفرح و سرگرم‌کننده‌ای است. بازی زیر را با او انجام دهید.
نوع بازی:
– با کودک‌تان روی زمین بنشینید. اسمش را صدا بزنید تا توجهش به شما جلب شود و به شما نگاه کند بعد توپ را به سمت او بغلتانید.
– او را تشویق کنید تا توپ را دوباره به سمت شما بغلتاند.
– در حین غلتاندن توپ با لحن آهنگینی بگویید؛ توپ را لول می‌دم طرفِ…….. (اسم کودک.)
– وقتی کودکتان توپ را به طرف شما غلتاند بگویید: (اسم کودک)…….. توپ را لول می‌ده طرفِ (بابا.)
– فقط زمانی این جمله‌ها را بگویید که توپ واقعاً بین شما دو نفر رد و بدل می‌شود.Ÿ
بقیه در آینده