۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

قصه حسنی

از کتاب قصه، داستان کوتاه، رمان
حسنی به علت تنبلی مفرط از خانه بیرون نمیرود. مادرس از این موضوع کلافه است.تدبیری می اندیشد و حسنی را از خانه بیرون می کند. بچه ها سر به دنبال او می گذارند و حسنی برای خلاصی از دست آنها از شهر بیرون می آید. خسته و ناتوان، زیر درختی دراز می کشد. اما هجوم مگسها آرامش و استراحت او را به هم می زند. حسنی به جنگ آنها بر می خیزد و آنها را از اطراف خود می راند. بعد از موفقیت خود غره می شود و باد در آستین می اندازد و بالای سر خود می نویسد:
«صد تا را کشتم، صد تا را در راه خدا آزاد کردم، صد تا هم فرار کردند.» لشکریان پادشاهی که از آنجا می گذرند، هیکل گنده و تن پروردۀ او را می بینند که دراز به دراز افتاده و خوابیده است و نوشته بالای سرش را می خوانند به تصور ایکه حسنی صد نفر را کشته و صد نفر را گریزانده و صد نفر را آزاد کرده، او را به جای قهرمانی مرد افکن میگیرند. شاه را خبر می کنند که چه نشستی پهلوان شیر افکنی به شهر ما آمده. شاه که در حال جنگ با شاه دیگری است خوشحال می شود و فرمان میدهد که حسنی را با عزت و احترام به بارگاهش بیاورند. حسنی را با عزت و احترام به بارگاهش می آورند. حسنی مدتی می خورد و می خوابد و بعد تکلیف جنگ به او می شود. لباس رزم بر او می پوشانند و بنا به درخواست حسنی، انتخاب اسپ را به عهده خودش می گذارند. حسنی که از فنون اسپ سواری و شناخت اسپ، بی خبر است، اسپی که به ظاهر مردنی و بی رمق را برای خود انتخاب میکند که او را موقع سواری به زمین نزند. اسپ، در حقیقت، از چموش ترین اسپهای اصطبل شاهی است و هیچ کس جرأت سوار شدن بر آن را ندارد. چنین انتخابی، ارج و قرب حسنی را پیش شاه و اطرافیانش بالاتر می برد. حسنی که از اسپ سواری وحشت دارد و می ترسد که اسپ او را به زمین بزند، تقاضا میکند که او را بر اسب ببندند. چنین تقاضایی، نشانه دیگری از دلاوری و جنگاوری او محسوب می شود. حسنی به میدان جنگ می رود. اسپ چموش او را بر می دارد و به طرف صفوف لشکریان دشمن می برد، حسنی از ترس، درختی را سر راه خود بغل می کند. درخت چون موریانه خورده است، از جا کنده می شود. سپاهیان دشمت که آوازه دلاوری او را شنیده اند و به چشم می بینند که حسنی درختی را از جا می کند و به طرف آنها یورش می آرود، وحشتزده رو به گریز می گذارند و لشکر به هزیمت می رود و شاه پیروز می شود. حسنی را به عنوان قهرمان قهرمانها، به بارگاه شاه می آورند. شاه دختر خودش را به او می دهد. حسنی با زنش با افتخار و سر بلندی پیش مادرش بر می گردد.

۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

مراسم اهدای جوایز فیفا به پایان رسید؛ جایزه Ballon d’or برای دومین بار به مسی رسید!

شماره 78/یکشنبه 26 جدی 1389/ 16 جنوری 2011
روز دوشنبه 10 جنوری سال 2010 مراسم اهدای جوایز فیفا در شهر زوریخ سویس برگزار گردیده بود که در آن برای بهترین های سال در عرصه فوتبال جایزه داده میشد.
در این مراسم نخست یازده مرد برتر سال از دروازه بان تا خط حمله برای جهانیان شناسانده شد که قرار ذیل اند:
ایکر کاسیاس- دروازه بان
کارلس پویول، جرارد پیکه، مایکون و لوسیو- مدافعان
ژاوی هرناندز، اندرس انییستا و ویسلی اسنایدر- هافبک ها
لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و دیوید ویا- مهاجمان
بعد از این بخش نوبت به معرفی بهترین بازیکن زن رسید که در آن مارتای برزیلی توانست برای پنجمین بار این مقام را دریافت کند. او در حالی این جایزه را دریافت کرد که اشک شادی بر چشمان داشت.
در بخش بهترین مربی که ویسنته دل بوتسکه، پپ گواردیولا و ژوزه مورینیو نامزدان این مقام بودند، مورینیوی پرتگالی توانست که این جایزه را به خود اختصاص دهد.
و در فرجام یعنی در مهمترین بخش این مراسم که جایزه بهترین بازیکن جهان بود، نخست کار های برتر سه نامزد این مقام یعنی اندرس انییستا، لیونل مسی و ژاوی هرناندز به تصویر کشیده شد و بعداً از مربی تیم بارسلونا، رییس فدراسیون فیفا و مدیر فرانس فوتبال دعوت به عمل آمد تا بهترین بازیکن جهان را اعلان نمایند؛ پپ گواردیولا وقتی نام بهترین بازیکن را از پاکت کشید آن را برای حاضرین نشان داد که در آن نام لیونل آندرس مسی نوشته شده بود.
این بازیکن آرژانتینی برای دومین بار این مقام را از آن خود کرده و جای خود را در پهلوی بازیکنانی چون رونالدو لازییمای برزیلی و امثال آن قرار داد.
قابل یاد آوریست که امسال نظر به پیشرفت هایی که در عرصه فوتبال اسپانیا صورت گرفته بود؛ اکثر مردم فکر میکردند که این جایزه برای یکی از دو نامزد دیگر یعنی ژاوی و انییستا که بازیکنان تیم ملی اسپانیا میباشند خواهد رسید؛ ولی خلاف تصور آنان این جایزه برای بار دوم برای این ستاره 23 ساله آرژانتینی رسید.Ÿ

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

برترین گلزن تاریخ رئال مادرید مشخص شد!

کریستیانو رونالدو مهاجم تیم رئال مادرید توانست با گلزنی هایش در دو فصل گذشته از بازیکنانی همچون پوشکاش و دی‌استفانو پیشی بگیرد.
به گزارش برنا، کریستیانو رونالدو در 61 بازی ای که برای رئال مادرید انجام داده، موفق شده 60 گل را به ثمر برساند که همین وی را به عنوان برترین گلزن تاریخ این باشگاه معرفی می کند. این در شرایطی است که بازیکنانی چون فرانس پوشکاش و آلفردو دی استفانو با همین تعداد بازی توانسته اند 55 و 52 گل به ثمر برسانند و در رده های دوم و سوم جای بگیرند.
پاهینو با 50 گل و رونالدو برزیلی با زدن 43 گل در رده های چهارم و پنجم قرار دارند. ضمن اینکه مهاجم سابق تیم منچستریونایتد توانسته رکورد هوگو سانچز مکزیکی را که در یک فصل برای رئال 38 گل به ثمر رسانده، بشکند.

۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

چهره‌های فوتبالی سال ۲۰۱۰

سال ۲۰۱۰ هم گذشت، سالی که اتفاقات مهم فوتبالی کم نداشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم چهره‌های تاثیر‌گذار این سال را مرور کنم:
۱-‌ ژوزه مورینیو
آقای خاص در این سال با اینتر تمام جام های ممکن را گرفت و رکود بی شکستی در بازی‌های خانگی را هم تا پایان حفظ کرد. این پرتغالی در پایان این فصل با شکوه با قرارداد جدیدی هدایت رئال مادرید را به عهده گرفت و در حال حاضر به رقابت دو جانبه‌اش با بارسلونا ادامه می‌دهد اما بدون شک بدترین شب مربیگری اش را هم در این سال و مقابل بارسلونا تجربه کرد، ‌شبی که با ۵ گل تحقیر شد.
۲-‌‌‌ وسلی اسنایدر
این هافبک هلندی بعد از جدایی‌اش از رئال منتظر فرصتی بود تا ارزش‌هایش را اثبات کند و در سال ۲۰۱۰ این فرصت را به دست آورد. اسنایدر از ارکان قهرمانی‌های اینتر و نایب قهرمانی هلند در جام جهانی بود.
۳-‌ پپ گواردیولا
گرچه مثل سال ۲۰۰۹ همه‌ی جام‌ها را درو نکرد اما فوتبال زیبای بارسلونا همچنان فوتبالدوستان را به وجد می‌آورد، تیم گواردیولا توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسد و اوج کار او هم ال کلاسیکویی بود که تا سال‌ها در خاطرات خواهد ماند.
۴-‌ ویسنته دل بوسکه
مگر می‌شود مربی تیم قهرمان جام جهانی را در میان چهره‌های سال قرار نداد؟
۵-‌ آندرس اینیستا
از عوامل مهم قهرمانی و بازیهای زیبای بارسلونا و تیم ملی اسپانیا. تکنیک و دید فوق‌العاده‌ی اینیستا و هماهنگی عالی او با ژاوی بازی‌های این دو تیم را چشم نواز می کند. فراموش نکنید که این بازیکن زننده‌ی گل قهرمانی اسپانیا در جام جهانی هم بود.
۶-‌ ژاوی هرناندز
گرچه بیشتر صحبت از انتخاب اینیستا برای دریافت توپ طلاست اما من ژاوی را بهترین بازیکن سال ۲۰۱۰ می‌دانم. لقب مهندس فوتبال واقعاً برازنده‌ی اوست چون دقت و ظرافت بازی او نظیر ندارد و انگار برای دقت پاس‌هایش از خط‌ کش استفاده می‌کند، اگر باور ندارید از مسی، ویا و تورس بپرسید.
۷-‌ دیگو فورلان
به شکل غیرمنتظره‌ای با تیم متوسط اوروگوئه در جام جهانی عالی ظاهر شد و در پایان به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی انتخاب شد.
۸-‌ یواخیم لو
با اینکه آلمان را قهرمان جام جهانی نکرد اما نسل جدیدی از بازیکنان جوان و خلاق را به جهان معرفی کرد. بازیکنانی چون: توماس مولر، مسوت اوزیل، سامی خدیرا، نویر و… که در آینده بیشتر خواهند درخشید.
۹-‌ ایکر کاسیاس
کاپیتان قهرمان جام جهانی و برنده‌ی جایزه‌ی دستکش طلایی هم تاثیر زیادی در قهرمانی اسپانیا داشت. او علاوه بر مهار ضربات حریف و حتی یک پنالتی در مقابل پاراگوئه، در حفظ روحیه‌ی بازیکنان هم موثر بود.
۱۰-‌ لیونل مسی
با اینکه در جام جهانی انتظارات را بر آورده نکرد اما در هر صورت جادوی گل زنی مسی همچنان ادامه دارد.
۱۱-‌ روشن ایرماتوف
شاید برایتان عجیب باشد اما ایرماتوف ازبکستانی پدیده‌ی داوری دنیا در سال ۲۰۱۰ بود که در جام جهانی به خوبی از پس قضاوت مسابقات بر‌آمد.
-‌ ناکامان سال ۲۰۱۰
‌ریمون دومنک، مارچلو لیپی، فابیو کاپلو، رافا بنیتس، دیگو مارادونا، دونگا، وین رونی، کاکا، نیکلاس آنلکا، فابیو کاناوارو، جان تری، فرناندو تورس، فلیپه ملو، رابرت گرین و رونالدینیو.

نوت: مسی در این فصل نیز با بارسلونا تا اینجای کار لقب بهترین گل زن قاره سبز را به خود اختصاص داده، قابل یاد آوریست که پس از انتقادات زیاد بالای این بازیکن بالاخره در بازی آرژانتین مقابل برزیل توانست که تک گل بازی را در آخرین دقیقه به نام خود ثبت کند و بار انتقادات را از شانه خود خالی نماید.